Kommunikation
Tre punkter behöver vanligen analyseras och förbättras:
- Homogen kommunikation, konsten att rikta in sig på ett huvudspår istället för att skjuta hit och dit.
Lösryckta idéer och budskap ger inget avtryck eller någon kommersiell fördel.Att vara ihärdig och ”banka” in ett huvudbudskap tar tid. - Investeringar i kommunikation bör kunna mätas.
Ofta kommunicerar företag på olika sätt i olika medier mer eller mindre på måfå. Bolaget vet sedan inte om man fått mer försäljning, nöjdare kunder och uppgraderat sin status. - Påfallande ofta saknas en klar bild över vad företaget, produkterna eller tjänsterna står för. Varumärkesbyggandet spretar och mottagaren blir rådvill.
Visst gäller det att synas, men det gäller också att särskilja sig från sina konkurrenter.
Kategoriutveckling
Prioritera tid för såväl strategisk som operativ kategoriutveckling.
Sök nya vägar för att nå nya målgrupper. Optimera erbjudandet, sortiment, positionering, prissättning och säljstöd. Verktygen kan vara innovation av befintliga produkter och tjänster, under- eller överkategorier eller skapande av nya parallella kategorier.
Kategoriutveckling kan också vara nya prismodeller, olika sätt att förpacka tjänsten eller produkten, finansiering, leverans eller korsbefruktningar av kategorier (”Piggy Back”).
Med ett sådant arbetssätt kan företaget nå fler kundsegment, kanaler, marknader och även göra geografiska landvinningar.
Erbjudande
Företagets befintliga sortiment är ett verktyg som kan exploateras betydligt mer. Låt det inte leva ett passivt liv. Kapitalisera på det under lång tid.
Korta livscykler kan dränera företag genom stora kostnader för utveckling av nya produkter och tjänster och marknadsföring av dessa.
Vilka ska företaget behålla eller ersätta?
Utgångspunkten är förstås vad produkterna/tjänsterna innehåller, men lika mycket hur de positioneras, placeras, offereras, utvecklas, avvecklas, förbättras, optimeras, effektiviseras och står sig i konkurrensen.
Rätt mix/sortiment/erbjudande är avgörande.