Leverantörer
Att identifiera och välja leverantörer bör i alla företag ske proaktivt, systematiskt och processorienterat. Valet har stor påverkan på företagets kostnader och resultat.
Att behålla leverantörer enbart baserade på goda eller historiska relationer är att fastna i gamla hjulspår.
Primärt fokus är tredelat: sätta urvalskriterier, söka leverantörer och slutligen välja den mest lämpade.
Processen omfattar kartläggning av kvalité, pris/prestanda, faktiska kostnadsdrivare, kapacitet, tillgänglighet och generell konkurrenskraft.
Alla leverantörer ska möta företagets behov.
Förhandling
En lyckad förhandling kräver noggranna förberedelser, val av rätt metod och teknik.
Företagets plattform grundar sig på en genomgripande analys av basfakta: konkurrens, kunskap om kostnad inom värdekedjan, marknadsutveckling, leverantörens marknadsposition, affärens omfattning, direkta kostnadsdrivare och historisk utveckling.
Förhandlingen bör inkludera alla praktiska och monetära delar i affären utöver priset.
Styrkan är helheten.
Avtal
Avtal reglerar parternas alla mellanhavanden, ansvarsförhållanden och villkor för affären, men skapar också en förutsättning för samarbetet.
Avtalet är inte ett passivt regelverk utan bör användas som ett aktivt styrdokument för affärens utveckling.
Se avtalet som en värdetillgång och en försäkring mot oförutsedda kostnader vid avvikelser och tvister.
Ett skriftligt avtal är också en avgörande förutsättning för att kontrollera och styra kostnadsutvecklingen.
Avtalet ska tillvarata företagets totala behov och krav, giltighetstid, omfattning, flexibilitet, kapacitet och tillgänglighet.
Otydliga och ofullständiga avtal med utrymme för tolkningar kan resultera i att affären inte når sin fulla potential.